Verkopen of verhuren via de makelaar? Dit verandert er vanaf 1 februari!

Verkopen of verhuren via de makelaar? Dit verandert er vanaf 1 februari!

2 februari 2024

Interesse wekken, onderhandelen, bezichtigingen regelen … Bij het verhuren of verkopen van een woning komt veel kijken. Logisch dat je een beroep doet op de makelaar. Sluit je hiervoor een bemiddelingsopdracht af? Dan moet dit contract enkele strikte voorschriften bevatten, die vanaf 1 februari veranderen. Bart Cassiers, vastgoedexpert bij Immoscoop, zet de wijzigingen op een rijtje.

Bart: “Wil je verhuren of verkopen? Dan kan je als consument de hulp inroepen van een bemiddelaar: een makelaar. In dit geval sluit de makelaar met jou een bemiddelingsopdracht af. En die moet sinds 2007 aan een aantal strikte voorschriften voldoen: voorschriften die vanaf 1 februari 2024, nog eens lichtjes veranderen volgens een nieuw koninklijk besluit.”

Om welke voorschriften gaat het?
Bart: “Om de consument te beschermen bestaat er zoiets als het herroepingsrecht. Dit geeft je als klant de mogelijkheid om een al getekende bemiddelingsopdracht te ‘herroepen’ of te annuleren. Vanaf 1 februari zijn daar een aantal nieuwe afspraken aan verbonden.”
Wat verandert er precies?
- Voortaan krijg je altijd 14 kalenderdagen om je bemiddelingsopdracht te annuleren.
- De datum en het precieze adres waar je bemiddelingsopdracht wordt afgesloten, moet in de overeenkomst staan, maar dan niet meer handgeschreven.
- Bij de opstart van een verkoop mag de makelaar voortaan een extra kost aanrekenen voor het opvragen van alle vereiste documenten en attesten, naast de kosten van de documenten zelf. Als makelaar moet je wel duidelijk vermelden of deze extra dienst en kost inbegrepen is in je tarief of apart aangerekend wordt.
- Aan de bemiddelingsopdracht moet de makelaar een lijst toevoegen met alle nodige attesten, documenten en de juiste prijzen die nodig zijn voor de opstart en afhandeling van een verkoop of verhuur. Als klant kan je per document aanvinken welke documenten je zelf wil opvragen en welke je via de makelaar aanvraagt.
Hoe zit het met de opzegtermijnen?
Bart: “Ook hier zijn er lichte wijzigingen. Loopt er een contract van onbepaalde duur tussen de verkoper en de makelaar? Dan kan je dat als klant voortaan opzeggen met een termijn van maximaal 2 maanden.
Werd je contract van bepaalde duur stilzwijgend verlengd? Dan is je opzegperiode maximaal 1 maand voor contracten van 3 maanden of minder. Voor elk contract langer dan 3 maanden geldt een opzegperiode van maximaal 2 maanden.”
“Wil je als klant de overeenkomst opzeggen vóór hij eindigt? Dan mag je makelaar aanspraak maken op een opzegvergoeding van maximaal 50 procent. Op voorwaarde dat de opzeg gebeurt binnen de eerste 3 maanden. Gebeurt de opzeg na 3 maanden? Dan geldt een opzegvergoeding van maximaal 25 procent.”
Goede afspraken, goede verkooppartners

“Al die technische info, kleine lettertjes … Dat schrikt eigenaars of verkopers soms wat af. Maar je weet wat ze zeggen: goede afspraken maken goede vrienden. Of zeg maar ‘partners’. Neem als consument dus zeker de tijd om een bemiddelingsopdracht onder de loep te leggen en te begrijpen. Zit je nog met vragen? Een goede makelaar zal altijd de nodige tijd nemen om de overeenkomst met jou te overlopen.”


BRON: Immoscoop.be (https://www.immoscoop.be/content/blog/herziening-bemiddelingsopdracht-makelaars?utm_source=newsletter&utm_medium=activecampaign&utm_id=nieuwbrief+bemiddeling)

Gelieve uw aanspreking in te vullen
Gelieve uw voornaam in te vullen
Gelieve uw naam in te vullen
Gelieve uw e-mail in te vullen
Gelieve uw telefoon in te vullen
Gelieve uw uw bericht in te vullen
Gelieve akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden